Friday, April 3, 2009

What happen???









Semalam something happened in my office yang agak mengejutkan aku. Tak tau la nak salahkan sapa. Kengkadang kita perlu berada di tempat kejadian baru kita boleh judge what is actually going on. Sorang tengah stress dan depress dan kepala serabut dan macam2 masalah. Sorang still dengan lagak eksi yang ekstream dan suka provoke orang. Well...sebagai orang yang lebih tua, aku hanya boleh jadi observer dan nilai sendiri mana yang betul dan mana yang salah. Kalau observation aku betul, credit for me. Kalau observation aku salah, aku hanya makhluk Tuhan yang diberi mata dan akal untuk melihat dan berfikir.

Cuma nasihat aku, menjadi manusia di dalam masyarakat kita perlu bertolak ansur dan ada pertimbangan akal yang waras dalam membuat sesuatu perkara. Kita mungkin fikir apa yang kita buat tu betul, tapi tidak bagi orang lain. Kita boleh menuding jari mengatakan orang tu atau orang ni salah, gila, "bitch" dan apa2 lagi perkataan yang menunjukkan kita tengah marah, tapi...adakah kita menilai diri kita sendiri?? Kita perlu sedar, ada perkara yang kita buat dan terlepas pandang mungkin menyakitkan hati orang lain juga. Kita tak selalunya betul dan orang tak selalunya salah. And at the same time, kita tak salah bila orang lain jugak mengaku dia betul, tapi...again..pertimbangan akal yang waras and furthermore sebagai orang dewasa yang diberi akal oleh Allah, fikirlah perasaan orang lain juga.

Sume orang ada masalah tersendiri. Sebagai kawan, kita sepatutnya peka dengan apa yang berlaku, nak2 pulak dok dalam satu ofis. So...kalau nak ikut aku tak nak campur, tapi aku nak luahkan apa yang aku rasa kat sini sebab perkara yang berlaku semalam tu memang tak sepatutnya berlaku. 2 adults quarreling over a simple matter dats not supposed to be happening.

For me...juz clear the air, apologise and get things back to normal. Lagipun, hari2 jumpa muka yang sama, tak syok la kalau masam2 muka kan....

caiyok! caiyok! Assalamualaikum...

2 comments: